21 Mayıs 2012 Pazartesi

Çizgelikedi'de Tahir Ün Fotoğraf Sergisi 'Naylon Barınaklar' Sona Erdi

Tahir Ün
Fotoğraf Sergisi


SERGİ İZLENİM SÜRESİ SONA ERMİŞTİR.
  
Gösterilen ilgiye teşekkür ederiz.

Çizgelikedi
Görsel Kültür Merkezi
Gürsel Aksel Blv. 43/C Güzelyalı-İzmir
0232.2471247


Naylon Barınaklar 
(İzmir, 2012)
4 milyona yaklaşan nüfusa sahip İzmir’in çok yönlü ekonomisi; sanayi, tarım, ticaret ve turizme dayanır. Tarım bakımından verimli olan İzmir’de çalışan nüfusun yarısı tarımla uğraşır. Brüt kazancın % 15’i tarımdan, % 15’i ticaretten ve % 35’i sanayi sektöründen sağlanır. İmalat sanayinde Türkiye’nin ilk 5 kenti arasında yer alır.
Türkiye’nin en büyük ihracat limanıdır. Turizm sektöründe de oldukça önemli bir yere sahiptir. Ülkenin deniz yoluyla en batıdaki çıkış kapısı ve Akdeniz bağlantısıdır.
İzmir, yaşam biçimi, dinamizm ve cinsiyet rollerinin oluşumu konusunda ülkenin ileri kentlerinden biri olma iddiasına rağmen; %95’ini Roman nüfusun oluşturduğu yaklaşık üç bin kişi, naylon ve kartondan yaptıkları barınaklarda yaşamlarını göçebe koşullarda sürdürmektedirler. Pek çoğu işsiz olmakla birlikte, bir bölümü de kayıt dışı olarak hurdacılık, sepetçilik, hamallık, seyyar satıcılık yaparak geçim sağlamaya çalışmaktadır. Ayrıca, son ekonomik krizde işini kaybedip evinden çıkarıldıktan sonra, bu şekilde yaşamaya çalışanlar da vardır.

 
Bu belgesel proje, 2009 yılında İzmir ve civarında bulunan 3 bölgede gerçekleştirilmiştir. Bu bölgelerden biri kent merkezinde, Karşıyaka Örnekköy Mahallesi’nde 7517 Sokak’taki Örnekköy Spor Tesisleri ile dere kenarı arasında kalan koruluk alandaki yerleşkedir. Buradaki barınakların sık sık Karşıyaka Belediyesi taraf›ndan yıkıldığı ve yeniden yapıldığı bilinmektedir. Diğeri ise, Urla Sıra Mahallesi civarındaki oluşumdur. En büyük ve önemlisiyse, Bayındır’daki Çırpı semtindekidir. Çırpı’daki yerleşke 2007 yılında “Türkiye’nin Etiyopyası” olarak manşet olmuştur.

 
Proje, yukarıda saptanan üç yerleşkede 2007’den bu yana çok fazla değişmeyen yaşam-mekan koşullarına tanıklık etmektedir.

 
Tahir Ün’ün 20. kişisel sergisi olan "Naylon Barınaklar", geçen yıl Finlandiya'da Backlight Fotoğraf Festivali'nde ve İspanya'da Fotonoviembre Bienali'nde yer almıştı. Türkiye'de ise ilk kez Çizgelikedi Görsel Kültür Merkezi’nde sergileniyor.



Tahir Ün
Tahir Ün, 1960 yılında doğdu. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesini bitirdi.

1979-1982 yıllarında Ankara Fotoğraf Sanatı Derneği’nde (AFSAD) yönetim kurulu üyesi ve Fotoğraf Sanatı Kurumu kurucu üyesi olarak fotoğraf örgütlülüğü için hizmet verdi. Çağdaş Sanat Merkezi ve Kara Elmas Üniversitesi' nde fotoğraf eğitmenliği yaptı.

Ankara'da Yansıma Yayınevi'ni kurarak “Türk Fotoğraf Sanatı” konulu kartpostal serisini ve çeşitli araştırma-inceleme kitapları yayınladı. Makaleleri, Milliyet Gazetesi, Evrensel Dergisi gibi yayın organlarında yer aldı.

Gizli Bir Fotoğrafın İçeriğinin Şiirsel Anlatımı” adlı bir şiir kitabı ve “Düşlenmiş Manzaralar/Değişiklik Anları” adlı fotoğraf albümü  yayınlanmıştır.
Fotoğraf Dünyası, fotografya.net  gibi dergilerin yayın kademelerinde yer almış, bir süre Kül Edebiyat, Sanat ve Düşün Dergisi'ni yayınlamıştır.
Fotoğrafın yanısıra, yeni  medya sanatlarıyla da ilgilenmektedir. Bugüne değin 7’si yurtdışında olmak üzere, 19 kişisel sergi açmıştır.
İzmir'de yaşamaktadır. Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde eğitmenlik yapmaktadır.

www.tahirun.net/